Senin, 02 Maret 2015

Rebo Nyunda

'Rebo Nyunda' SundaMidang 25 Jan-25 Feb. Alhamdulillah. Ngangken orang Sunda? Yu, mumule budayana. Pami sanes ku urang, ku saha deui





Rebo Nyunda
Ku Nina Rahayu Nadéa

                Panceg sataun program nu dirintis ku Ridwan Kamil lumangsung di Kota Bandung. “Rebo Nyunda” anu mimiti diwawarkeun ti Ping 6 Novémber 2013 tug nepi ka kiwari. Bisa karasa kumaha héabna. Barudak sakola saeutik saeutik wawuh kana budaya sunda utamana dina hal pakéan. Jeungna deui saeutik saeutik teu éra make basa Sunda sanajan aya salahna.
                Dumasar kana Perda Kota Bandung no 9 taun 2012 ngeunaan ngariksa , ngamumulé basa, sastra jeung aksara Sunda. Katangen hangkeut jeung dariana pamaréntah ngeunaan  hal ieu. Dibuktikeun ku ayana aturan nu nyata ngeunaan Rebo nyunda. Dumasar kana ieu aturan téh, sakabéh instansi, dipiharep maké pakéan sunda dina poé Rebo. Teu waé dina pakéan tapi ogé dina bahasa, khususna poé Rebo sangkan maké bahasa Sunda.  Geus puguh ari ngobrol mah, kitu deui dina acara resmi, upamana rapat jeung lainna mun kabeneran ninggang poé Rebo, wayahna kudu maké basa Sunda.
                Ayana kahariwang anu kacida gedéna lamun budaya sunda  luntur. Jati kasilih ku Junti -Pribumi kaéléhkeun ku sémah.  Éta hal utama nu nyababkeun ayana Rebo Nyunda. Atuh, barudak nu asalna teu apal jeung teu diajarkeun ku indung bapakna perkara basa Sunda. Wayahna, kudu tuhu kana aturan. Teu meunang nyebut teu bisa, lamun di sakola budakna kudu ngomong basa Sunda. Sanajan tangtu waé kudu diaping ku guru di sakola. Da jeung kanyataana. Barudak sakola sok nyebut pelajaran basa Sunda téh hésé. Ieu katingali tina peunteun ulangan budak. Bahasa Inggris peunteunna bisa salapan puluh malah saratus, na ari ninggang basa Sunda? Bahasa buhun, bahasa karuhun urang, janggélék peunteun genep puluh. Malah loba anu sahandapeun, da cenah pelajaranna hésé.
ieu program téh kacida dirojongna ku sakabéh inohong di Jawa Barat. Atuh guru basa Sunda nu asalna asa kateumbleuhan perkara barudak nu teu wawuh kana budaya sunda. Saeutikna kabantuan ku ayana ieu program. Sanajan saéstuna, perkara kamekaran basa jeung budaya sunda, lain ngan saukur tugas guru basa Sunda wungkul. Tapi kabéh guru nu aya di lingkungan sakola.  Ogé para inohong, budayawan sunda jeung lainna nu ngarasa daria micinta sunda, bakal ngetrukeun pangabisana, sangkan  ki sunda angger aya.
Dina poéan Rebo téh sakabéh barudak sakola diwajibkeun maké pakéan sunda. Kabaya keur awéwé atuh pangsi keur lalaki. Lian ti pangsi ogé  loba lalaki anu maraké iket  jeung hiasan kujang.   Kaayeunakeun teu sirikna tiap instansi paalus-alus dina perkara pakéan. Da hayang kapeunteun ku balaréa. Pangonjoyna. Éta alusna. Silitémbongkeun pakaya kasundaan. Tapi nu goréngna aya sifat sili saingan téa, mugia wae teu nepi ka dinya.
                 Ngahaja dilaksanakeun pikeun ngamumulé  budaya sunda méh teu luntur. Méh sakabéh masarakat khususna urang sunda pituin, kitu deui barudak teu ngaluli-luli budaya sunda. Budaya Sunda kudu tetep aya, teu kagiridig ku budaya deungeun. Sanajan sabenerna loba hal lain anu dilakukeun sangkan budaya sunda teu ilang dangiang. Contona waé remen ngayakeun lomba kasundaan. Samisal puisi, jaipong, wayang jeung lain-lain. Tapi tacan hémpak. Ngan sababaraha komunitas anu ngariluan.
                Dina prak prakanna ‘Rebo Nyunda’ masih kénéh loba barudak  ogé guru di sakola  tacan maké baju budaya sunda kalawan rata. Masih kénéh katangen maraké baju dinesna. Karagok téa, asa rék ka ondangan majar téh. Kacida manghanjakeulkeunna. Padahal éta poé téh kudu dibagéakeun ku urang saréréa. Lain ngan saukur kedal tina haté tapi kudu aya bukti kongkrit rasa kacinta urang ka sunda. Aranéh puguh, ari  barudak salaku anak didik kudu maké baju sunda ari guruna, salaku figur anu sakuduna dijieun conto heunteu maké. Tojaiyah ngarana.
                Atuh atribut sunda ayeuna ramé deui. Da loba nu maraké. Contona waé iket, pin kujang, kabaya, salendang, jeung nu lainna.
                Iket nu dipaké sabenerna lain ngan saukur iket teu puguh. Lian ti keur panyalindungan sarta nandakeun tingkat status sosial. Aya ma’na nu leuwih perkara iket. Iket dijieun tina kaén anu bentukna ‘segi opat’ ngabogaan 4 sudut. Anu ngawangun harti ngahiji jeung unsur angin, cai, taneuh jeung seuneu. Satuluyna lamun éta iket dilipet dua. Ngajanggélek jadi 3 sudut anu ngandung harti diri, bumi jeung nagara.
                Niténan iket. Sabenerna loba ragamna;  aya iket buhun baheula aya ogé nu kaasup iket kaayeunakeun atawa modérn.
                Iket buhun nyaéta iket nu geus aya ti béh ditu mula. Dipaké di sawatara kampung adat. Jeung dina cara makéna éstu alami heunteu kacampur ku budaya ti luar. Rupa-rupa iket buhun diantarana: parekos jéngkol, parekos nangka,  barangbang semplak, Julang ngapak, koncér, kuda ngencar, jrrd.
                Iket kaayeunakeun atawa iket modérn. Nyaéta iket tina hasil  kréasi kaayeunakeun. Sanajan saenyana mah angger maké kaén segi opat. Conto nu kaasup iket ka dieu diantarana: candra sumirat, maung leumpang, iket batu amparan, jrrd.
                Kitu deui dina hal maké kabaya anu dipaké ku awéwé. Kabaya sunda nepi kaayeunakeun angger pada mikaresep tur teu tinggaleun jaman.  Teu kaéléhkeun ku baju lain nu beuki dieu beuki loba waé modélna. Kabaya sunda angger méré komara. Nandakeun pribadi nu makéna. Komo dipasieup ku kabaya anu diadumaniskeun jeung batik, beuki beda katingalina.
                Mugia waé kahayang pamaréntah khususna, umumna urang saréréa nu micinta sunda bisa tinekanan. Réhna budaya sunda moal ilang. Beuki deudeuh jeung beuki gumati ka ki sunda. Sanajan saenyana lain ngan saukur dina hal pakéan. Nu leuwih penting tatakarama, prilaku urang kudu némbongkeun ketak nu hadé. Hayu urang témbongkeun ka saréréa yén urang sunda téh sabilulungan.  Urang mumulé budaya sunda ku urang saréréa bari jeung dibarengan ku hadé gogog, hadé tagog, geus pasti sieup. Urang buktikeun kanu lain yén sunda téh aya. Lamun lain ku urang rék ku saha deui?***

                Nina Rahayu Nadea. Nulis dina bahasa Indonesia jeung bahasa Sunda. Tulisanna dimuat di:  Pikiran Rakyat, Galamedia, Kabar Priangan, Majalah Kartini, Analisa Medan, Radar Bojonegoro, Majalah Potret Banda Aceh, Majalah Baca Banda Aceh, Suara Karya, Suara Daerah, Majalah Kandaga, Majalah Mangle, SundaMidang, Galura,  Tabloid Ganesha, Tribun Jabar, Koran Merapi Yogyakarta, Majalah HAI, Majalah Loka Tasikmalaya, Majalah Guneman, jrrd


Tidak ada komentar:

Posting Komentar