Selasa, 09 September 2014

Kolom, SundaMidang, 25 Agustus-25 September 2014


Dolly oh Dolly
Ku: Nina Rahayu Nadéa

            Dolly resmi ditutup Rebo, tanggal 18 Juni 2014. Lain perkara gampang nutup ieu  tempat  anu geus aya ti zaman Belanda kénéh. Sasat geus jadi pacabakan mangrébu jalma. Geus jadi ladang rejeki   sakabéh masarakat anu aya di sabudeureun. Heunteu waé pikeun PSK jeung mucikari wungkul, tapi ogé sakabéh rahayat di sisieun Dolly jeung Jarak, geus kapécrétan rejeki ku ayana Dolly anu  kawentar.
            Timimiti tukang parkir, tukang ojég, tukang dagang, tukang béca, laundry jeung  lainna kacida diuntungkeun aku ayana Dolly. Dolly, hiji ngaran anu kacida terkenal. Muasalna tina Dolly van der mart, awéwé turunan Belanda. Hiji tempat anu cenah pangbadagna sa Asia Tenggara. Nya teu ngabibisani Dolly geus  nyabababkeun  wisatawan Surabaya ningkat. Maranéhna kacida hayang apalna ka ieu tempat. Tiap anu datang ka Surabaya, tinangtu sok hayang apal ka lebah Dolly. Dolly, tempat sawarga dunya, tempat lalaki ateul nganjang geus nyababkeun ngaronjatna ekonomi Surabaya.
            Teu anéh lamun dina perkara  nutup Dolly téh kacida hésé. Loba pagétréngna. Kontra téh datangna heuteu ngan saukur ti PSK jeung mucikari tapi ogé ti rahayat sabudeureun, maranéhna kacida nyatru ka pamaréntah. Mending perang tibatan Dolly ditutup, kitu babasaanna.
            Ditutupna Dolly heureut kamungkinan bener-bener nutup  salilana.  Kamaphum sarta katingali dina jumlah PSK jeung mucikari anu nyokot kompénsasi ti pamaréntah téh heunteu kabéh nyarokot. Maranéhna siga nu haré-haré sarta teu hayang dibéré kompénsasi anu gedéna Rp 5.050.000. Geus kajudi tianggalna, ditutupna Dolly moal bisa nuntaskeun masalah saratus persén. Geus ngabaju. Geus ngabaku.
            Kitu deui anu kajadian satutas Dolly resmi ditutup tanggal 18 Juni anu kaliwat. Geuning Dolly angger muka, angger ngalaksanakeun aktivitasna siga biasa. Malah mah maké jeung ngayakeun upacara bandéra sagala, tanda yén kawasan Dolly dibuka. Hésé memang, ngaleungitkeun kabiasaan anu geus ngabaju, anu geus jadi ladang nyumponan sakabéh pangabutuh.
            Aprésiasi anu kacida luhurna pikeun Walikota Surabaya, Ir. Tri Rismaharani, M.T.  Awéwé tohaga anu heuteu gimir, heunteu ringrang ku kaayaan. Sanajan ancaman rék diala pati keuna ka dirina saacan  nutup kawasan Dolly. Inyana iklas, rido ngorbankeun jiwa ragana. Enyaan hiji awéwé anu perkasa. Hiji pamingpin anu kudu dijadikeun conto ku balaréa. 
            PSK anu ngarasa pro Dolly ditutup. Tangtu. Dina haté leutikna maranéhna ngarasa, dina jiwa pangjerona aya panggeuing yén pagawéan anu geus disorang téh nirca, méngpar tina agama jeug tetekon kahirupan. Dina haté pangleutikna aya nu noél rosa  tumuwuh dina jero kalbuna, yén kalakuanna baris dipertanggungjawabkeun ku inyana engkéning jaga.
Kontra? Lebah dieu  anu hésé diturutkeun jeung dicaritakeunna. Haté jeung  kaayaan mémang tojaiyah. Mangrébu alesan jeung kanyataan, anu antukna milih maranéhna sangkan guyang deui dina leutak nista. Alesanna? Naha maranéhna baris ditampa,  bisa kumbuh hirup babarengan jeung masarakat luas anu kacida loba tabéatna. Naha maranéhna sanggup ngahiji jeung jalma-jalma anu baris malikeun omongan, mukakeun lambaran lalakon anu kaliwat. Sanajan enya maranéhna rék babalik pikir. Ieu hal memang anu kacida hésé. Hal ieu anu kudu jadi panataan, pamikiran sakabéh jalma, sakabéh unsur ti pangleutikna nepi ka panggedéna, yén maranéhna jalma biasa anu kudu bisa ditampa dirasa sarua jiga jalma lainna.
            Loba alesan maranéhna antukna ancrub deui dina jalan anu salah. Kumaha tokoh Entik ngalakonan hirupna sanajan nyaho éta salah. Demi kahayang indungna, demi ngabagjakeun indungna anu serab ku dunya. Embung jadi jalma sangsara, hayang martabat jeung darajatna tetep  di luhur.
Entik  antukna tigebrus kana dunya peuting, pedah ngungudag dunya, diperlaya hiji lalaki anu pangrasa Entik micinta dirina.  Geus teu bisa ngabédakeun mana cinta anu sajati mana cinta anu teu uni. Aam Amalia dina Sekar Karaton, Wedalan Rahmat Cijulang, 1994. kalawan tapis nyaritakeun masalah ieu.
            Kumaha pait peuheurna jadi awéwé nu gunta ganti lalaki. Sanajan enya teu nyérénkeun diri. Tapi panilaian tinu lain? Angger salah. Komo deui  kaluar peuting, gunta ganti lalaki bari jeung mawa kendaraan. Lalaki angger hayang boga calon pamajikan nu suci. Lebah nyaho Entik geus teu aya kasucian, geuning angger dijejeléh, angger dianggap runtah. Kitu deui di lingkungan deukeutna, Entik kudu nutup ceuli, dilandih awéwé anu teu uni.
            Kitu deui dina buku ‘Tempat Balabuh’ yasana Aam Amalia kénéh. Tahun 1994 sarua wedalan Rahmat Cijulang.  Kunaon Wawat bisa ancrub kana leutak nista? Lalaki. Enya lalaki nu ceunah ngaku ngaku cinta. Geuning rido nyérénkeun pamajikan sorangan ka batur. Pangalaman hirupna anu nyababkeun Wawat antukna teu bisa hojah. Neruskeun deui tapak lacakna dina dunya peuting lantaran geus ngarasa lain jadi awéwé bener.
            Babalik pikir. Enya kungsi dilakonan. Pindah pileumpangan jadi awéwé nu bener. Pan niatna gé hayang ngaleungitkeun tapak. Mupus waktu anu geus kaliwat. Hayang jadi jalma bener. Hayang tobat. Sarta inyana moal mikiran deui waktu anu geus kaliwat. Tapi ning? Hésé jadi jalma bener. Angger dianggap hina, angger dianggap leutak. Komo waktu salakina sorangan anu karék sababaraha jam ngucapkeun ijab kabul langsung ngejat, langsung nyarékan laklak dasar waktu apal inyana geus leungit kasucian. Teu adil. Enya loba lalaki anu teu adil lamun kudu dicaritakeun mah. Naha maranéhna beut nyaho kana awéwé nu geus teu suci? Mana kitu gé...
            Ieu kajadian anu nyababkeun  Wawat teu boga cecekelan. Tong boroning ku tatangga, ku masarakat nu aya di gigireun. Dalah ku dulur sorangan inyana nepi ka ditundung. Diusir, waktu apal saha sabenerna Wawat.  Ieu hal ogé nyababkeun Wawat nyieun hiji putusan. Néang tempat balabuh anu ningtrimkeun dirina sorangan, néang panglumpatan anu bisa narima kaayan dirina, anu surti, anu narimakeun kaayaan diri saujratna. Putusan anu antukna datang deui ka  Bibi Marta, mucikari anu salila ieu mikanyaah dirina.
            Pon kitu deui dina carita ‘Kembang-kembang Petingan’ yasana Holisoh M.E, wedalan Kiblat Buku Utama Taun 2002. Di dieu sacara nyata, dicaritakeun kumaha kahirupan awéwé ‘Enok’ anu jadi pananggeuhan kulawargana di lembur. Kolotna percaya Enok gawé di kota  di hiji toko. Enok kapaksa jadi awéwé baong ku kaayaan anu teu mihak ka manéhna.  Salakina nyérahkeun manéhna sarta ninggalkeun budak dua. Kaayaan ékonomi turta anak-anakna anu kudu dibayuan anu nyababkeun manéhna narima pilihan Entat, jadi awéwé teu uni.
            Mangtaun-taun hirup jadi jalma anu kotor bari jeung haté pasiksak. Tojaiyah jeung kahayang lahir batinna.  Rada ngabaranyay hirupna waktu aya hiji lalaki enyaan micinta, ngawin dirina sanajan jadi istri nu ngora. Asal ingkah ti dinya, tina leutak nista. Tapi ning hésé jadi jalma bener téh, hese, enyaan hésé. Tatangga angger tingkecewis ngomongkeun manéhna. Norék. Nu penting kanyaah tinu jadi salaki karasa ku dirina.  Teu jadi pikiran. Nu penting hirup ka hareup teu ninggali nu eunggeus-eunggeus. Komo salakina, Kang Handi anu kacida nyaahna, tara nyabit nyabit masalah anu baréto.
            Tapi ning katingtrim teh langsung  leungit. Waktu dina hiji poé Enok diontrog kunu kolot. Dicarékan laklak dasar. Dicacampah lain dikieuna. Pikiran marudah, naha kudu balik deui kitu kana hirup anu kotor?
            Lambaran  lalakon anu diguar tina sababaraha carita, “Tempat Balabuh”, “Sekar Karaton”, ”Kembang-kembang Petingan”. Kitu deui carita si Dolly jadi pépéling ka urang saréréa. Kumaha nyeri peurihna jadi awéwé bangor. Kumaha perluna kulawarga deukeut, tatangga jeung masarakat lianna nampa maranéhna. Ngajait maranéhna sangkan heunteu ancrub deui kana jalan nista. Naha bisa dilakukeun? Kudu loba tarékah jeung sosialisasi anu dilakukeun ku pamaréntah ka sakabéh masarakat.
            Ogé kudu dipikiran masing gemet, naha adil heunteu lamun PSK di Dolly jeung lainna keukeuh ngajalankeun profésina lantaran ekonomi?  Sedengkeun di sisi lain loba anak, dulur kulawarga anu leungiteun harepan, lantaran sapopoé ningali kaayaan anu teu séhat.***

Tidak ada komentar:

Posting Komentar